Onderwijsmodule De Groene OK: kennis voor een duurzamere zorg toekomst

Nieuws, Onderwijsmodule

In 2024-2025 ontwikkelt het Landelijk Netwerk de Groene OK een nieuwe onderwijsmodule. Deze module zorgt ervoor dat kennis en ervaring op een toegankelijke manier worden geborgd en gedeeld met zowel huidige als toekomstige zorgprofessionals. Inmiddels is een start gemaakt met de inhoudelijke ontwikkeling van de module. We spraken met Annemarie Leliveld, voorzitter van de Stuurgroep, en projectmanager Marieke van der Horst over de plannen en uitdagingen.

Bewustwording vanaf de opleiding
De impact van medische handelingen op het milieu is groot, en juist daarom is het belangrijk om duurzaamheid vanaf het begin van de opleiding mee te nemen. “Hoe eerder men zich bewust is van de impact, hoe groter de kans dat gedrag verandert ten opzichte van de huidige generatie professionals,” zegt Annemarie. “Door dit met concrete cijfers en voorbeelden inzichtelijk te maken, willen we jonge artsen en ondersteunend personeel activeren om duurzamer te werken.”

Opbouw en vorm van de module
Om de juiste inhoud en vorm te bepalen, organiseerde het Landelijk Netwerk een startbijeenkomst met experts uit verschillende hoeken, waaronder de Federatie Medisch Specialisten (FMS), onderwijskundigen en leden van de Groene Zorg Alliantie (GZA). De module richt zich op zes specifieke onderwerpen, met een focus op duurzaamheid in de operatiekamer.

De onderwijsmodule wordt in een ‘blended’ vorm aangeboden. “Dit betekent dat de zes modules zowel individueel online te volgen zijn als plenair te bespreken, bijvoorbeeld tijdens aios-onderwijs,” legt Annemarie uit. “Het is mogelijk om de modules zelfstandig te behandelen, maar ook om hier een deskundige vanuit de FMS voor in te schakelen.”

Marieke vult aan: “Voordat we met de ontwikkeling begonnen, hebben we de doelgroep en leerdoelen bepaald. Samen met medisch specialisten en aios verzamelen we relevante thema’s en materialen. Vervolgens wordt dit didactisch en technisch vormgegeven in samenwerking met Innowijs, een onderwijskundig adviesbureau.”

Aansluiting bij verschillende beroepsgroepen
De module is niet alleen bedoeld voor aios, maar ook voor ondersteunende beroepsgroepen op de operatiekamer. “Door de juiste experts te betrekken bij het ontwikkelen van de zes modules, sluiten we aan bij de thema’s van de verschillende pijlers van de Groene OK,” zegt Annemarie.

Daarnaast wordt de module uitgebreid getest in een pilotfase, die loopt van augustus tot half oktober. “In deze fase vragen we actief feedback van alle betrokken beroepsgroepen, zodat we zeker weten dat de module goed aansluit bij de praktijk,” aldus Marieke.

Samenwerking en betrokkenheid van stakeholders
Hoewel er geen directe samenwerking is met wetenschappelijke verenigingen bij de ontwikkeling van de module, spelen vertegenwoordigers uit deze verenigingen wel een rol in de stuurgroep en bij de ontwikkeling van de verschillende onderdelen. “We hebben regelmatige terugkoppelingen binnen verschillende gremia en overleggen structureel met experts,” vertelt Marieke.

Uitdagingen en toekomstperspectief
De ontwikkeling en implementatie van de onderwijsmodule brengen de nodige uitdagingen met zich mee. “Het maken van de juiste keuzes voor de inhoud is een uitdaging,” zegt Annemarie. “De modules moeten elkaar goed aanvullen zonder overlap, en tegelijkertijd moeten ze toegankelijk blijven voor een breed publiek.”

Een andere uitdaging is de korte tijd waarin de module ontwikkeld moet worden. “Half december staat de definitieve oplevering gepland,” zegt Marieke. “Dankzij de betrokkenheid en inzet van zowel de inhoudelijke experts als de stuurgroepleden hebben we er alle vertrouwen in dat we deze deadline halen.”

Met deze onderwijsmodule zet het Landelijk Netwerk de Groene OK een belangrijke stap richting een duurzamere zorg. Door kennis vroegtijdig te integreren in opleidingen, wordt een nieuwe generatie zorgprofessionals klaargestoomd om bewuste, duurzame keuzes te maken.

Annemarie Leliveld, voorzitter Stuurgroep
Marieke van der Horst, projectmanager